Jornada Gaia X: impuls definitiu als espais de dades

02/04/2024

Explorant els Espais de Dades per a l'Economia Digital

La jornada "Gaia X: impuls definitiu als espais de dades " ha comptat amb una participació de més de 70 empreses de diferents àmbits i ha estat una ocasió inigualable per aprofundir en aquesta temàtica crucial per a la transformació digital de diversos sectors, també el sector agroalimentari.

La Universitat Politècnica de Catalunya ha acollit la jornada "Impuls definitiu als espais de dades", organitzada per Gaia-X España amb la col·laboració de la Universitat Politècnica de Catalunya i I2Cat, que ha comptat amb la participació d'una gran varietat d'experts i professionals interessats en aprofundir en aquest tema fonamental per al futur de l'economia digital.

Els participants han aprofundit en el coneixement dels espais de dades, ecosistemes clau on es comparteixen dades, serveis d'intel·ligència artificial i infraestructures TIC, tot seguint unes regles de governança comunes.

Destacats experts en àmbits com la mobilitat, la salut, l'agroalimentació, el turisme i la indústria han compartit les seves visions i experiències, enriquint el debat amb perspectives diverses.

Els espais de dades poden ser un instrument fonamental per a l'impuls de la innovació i la eficiència en el sector agroalimentari. Amb la presentació de casos d'ús i experiències pràctiques, es va posar de manifest com aquesta tecnologia pot facilitar la gestió de dades agrícoles, millorar la cadena de subministrament, augmentar la qualitat dels productes i reduir el malbaratament alimentari.

Els experts, en concret, han destacat la importància d'una millor gestió de la informació en tot el cicle de producció agroalimentari, des de la planificació i la producció fins a la distribució i la comercialització. Això inclou l'ús de dades per a la millora de tècniques agrícoles, la gestió de la cadena de subministrament, la traçabilitat dels productes i la identificació de tendències del mercat.

Es va posar sobre la taula la necessitat d'avançar amb innovacions tecnològiques i de que hi hagi un canvi en la normativa que regula les explotacions agràries

D'altra banda, es va presentar la convocatòria del Ministeri de Transformació Digital per a un finançament de 150 milions d'euros, destinat a impulsar iniciatives relacionades amb els espais de dades. Aquesta iniciativa busca fomentar la col·laboració i la innovació en aquest àmbit crucial, proporcionant recursos per al desenvolupament de projectes innovadors que impulsen l'economia digital del país.

La jornada també va oferir un espai per al networking i intercanvi d'idees entre els assistents, afavorint la creació de sinergies i la consolidació de col·laboracions futures.

En resum, la jornada sobre espais de dades ha estat una oportunitat única per aprofundir en aquest aspecte clau de la transformació digital i establir vincles entre professionals i institucions interessats en el seu desenvolupament. Esperem que les iniciatives i els debats generats durant l'esdeveniment continuïn inspirant futurs projectes i col·laboracions en aquest àmbit tan prometedor per a l'economia del nostre país.