APProfita'm

Solució tecnològica per reduir i prevenir el malbaratament alimentari als supermercats.

El treball final de màster presentat per l'estudiant del màster universitari KET4Food -  màster en Tecnologies Facilitadores per a la Indústria Alimentària i de Bioprocessos- proposa una solució tecnològica per reduir i prevenir el malbaratament alimentari als supermercats.

Les pèrdues i el malbaratament alimentari són una conseqüència sistèmica del sistema alimentari globalitzat actual. Aquests suposen un malbaratament, no tan sols de nutrients com de recursos invertits en la seva producció, distribució i consum, sinó que generen un gran impacte ambiental, social i econòmic que cal adreçar per tal d'assolir sistemes alimentaris justos i sostenibles.

Globalment s’estima que un terç de la producció d’aliments és desaprofitada. Les pèrdues i el malbaratament alimentari (PMA) són una problemàtica que afecta molt negativament a l’entorn, ja sigui a nivell social, ambiental o econòmic. És per aquests motius que són necessàries propostes innovadores que promoguin i facilitin la prevenció i la reducció de les PMA al llarg de la cadena alimentària.

IMPACTE AMBIENTAL. 1 Tona d’aliment malbaratat = 1,93 tones de CO2 emès inútilment

En el present treball final de màster, es fa èmfasi en el desaprofitament que existeix en els supermercats. Conjuntament amb un estudi de la situació actual pel que fa a la legislació, les dades quantificades i les iniciatives existents, el primer cas pràctic del treball mostra l’anàlisi estadística de les donacions a entitats socials realitzades en dos establiments de la cadena de supermercats Plusfresc. Seguidament, en el segon cas pràctic, s’exposa una proposta tecnològica innovadora que té l’objectiu principal de gestionar d’una manera més eficient les PMA en els supermercats.

Aquesta APP consisteix, en primer lloc, en generar codis QR (Quick Response Code) GS1(Global Standards One) que incloguin les dates de caducitat (DC) o dates de consum preferent (DCP) dels productes, per així associar-les als identificadors de producte i poder monitorar les seves caducitats. En segon lloc, es tracta del desenvolupament i disseny d’una prova de concepte d’una aplicació mòbil anomenada Approfita’m. Aquesta demostra que es poden llegir les DC i DCP dels codis QR i enviar-les a una base de dades que, posteriorment, es pot consultar i filtrar en funció dels dies que falten per arribar a les DC o DCP dels productes enregistrats. Finalment, també es proposen les línies de treball futures per a una posterior implementació del projecte.

El projecte ha rebut un ajut econòmic de la Direcció de Serveis de Prevenció i Gestió de Residus de l'Àrea Metropolitana de Barcelona per al seu desenvolupament.

El màster universitari en Tecnologies Facilitadores per a la Indústria Alimentària i de Bioprocessos impartit per l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i Biosistemes de Barcelona, ofereix una elevada capacitació en coneixements i tecnologies en l’àmbit del sector alimentari i dels bioprocessos. El màster és una proposta alineada amb l'estratègia europea per a l'aplicació de les tecnologies facilitadores essencials, Key Enabling Technologies (KET), com element per aconseguir un creixement intel·ligent, sostenible i integrador.

ACTIVITATS PER LLUITAR CONTRA EL MALBARATAMENT ALIMENTARI