L'equip de l'EEABB premiat per al seu compromís cap a la societat

El Consell Social de la UPC ha reconegut, en el marc del 3r Premi de Compromís Social, a l’equip directiu de l’Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB). per la lluita contra el Malbaratament Alimentari.

El jurat ha destacat que, amb el projecte "Alimentació Sostenible, caminant cap al 2030", l'EEABB aporta la seva expertesa i capacitats davant del repte de lluitar contra el malbaratament alimentari. Així mateix, ha destacat el treball en xarxa amb altres administracions, organitzacions i centres educatius, tot connectant amb agents socials i del territori i, també, el treball dins la pròpia comunitat UPC per difondre i sensibilitzar sobre la temàtica.

El Premi UPC al Compromís Social: Canvia el Món amb la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC) és una iniciativa impulsada pel vicerectorat de Responsabilitat Social i Igualtat , en col·laboració amb el Consell Social , que reconeix els programes, projectes i activitats desenvolupats per la comunitat universitària en quatre àmbits: Cooperació, Igualtat de gènere, Inclusió i Sostenibilitat.

En l’àmbit de la Sostenibilitat s’ha reconegut el projecte ‘Alimentació sostenible, caminant cap el 2030’, impulsat per l’equip directiu de l’Escola d'Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona (EEABB). Hi han participat Anna Gras, directora de l’Escola, i els investigadors José Maria GilEduard HernándezMònica Blanco i Núria Carazo, a més de Joan Simó i Montse Solsona, ambdós personal d’administració i serveis, així com personal de la Biblioteca del Campus Baix Llobregat. El jurat ha destacat que, amb aquesta iniciativa, “l'EEABB aporta la seva expertesa i capacitats davant del repte de lluitar contra el malbaratament alimentari". Així mateix, ha destacat "el treball en xarxa amb altres administracions, organitzacions i centres educatius, tot connectant amb agents socials i del territori i, també, el treball dins la pròpia comunitat UPC per difondre i sensibilitzar sobre la temàtica”.

És important prendre consciència del valor dels aliments i reduir el malbaratament a les nostres llars, a la vegada que promoure un consum responsable.

Segons l’Organització de les Nacions Unides per a l’Alimentació i l’Agricultura (FAO), un terç dels aliments produïts anualment per a consum humà al món no són ingerits per ningú. El 2011 l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) va quantificar el malbaratament alimentari a casa nostra: les llars, els comerços i la restauració generen unes 262.000 tones de malbaratament cada any o, el que és el mateix, uns 35 kg/persona.

Les pèrdues i el malbaratament alimentari són una conseqüència sistèmica del sistema alimentari globalitzat actual. Aquests suposen un malbaratament, no tan sols de nutrients com de recursos invertits en la seva producció, distribució i consum, sinó que generen un gran impacte ambiental, social i econòmic que cal adreçar per tal d'assolir sistemes alimentaris justos i sostenibles.

IMPACTE AMBIENTAL. 1 Tona d’aliment malbaratat = 1,93 tones de CO2 emès inútilment

Aprofitem per fer extensiu el premi a totes les empreses i institucions que hi han col·laborat: La Generalitat de Catalunya. Departament d'Agricultura Ramaderia Pesca i Alimentació, Mercabarna, Àrea Metropolitana de Barcelona, Barcelona Capitalitat de l'Alimentació Sostenible, IRTA-Institute of Agrifood Research and Technology, Ecomaresme - Ple de Verd, Nutrició Sense Fronteres, Diomcoop (Cooperativa d'iniciativa social), Banc dels Aliments, Espigoladors, Plataforma Aprofitem els Aliments, Imperfectus, Too Good to Go, Institut Municipal de Mercats de Barcelona, Mercat de Lesseps - Parada Sílvia Manzano, Obrador de galetes El Rosal, Campos Estela, Kopgavà, El Rebost Solidari, i la Spin-off de la UPC Bio2Coat (Food preservation Technology).

ACTIVITATS QUE L'EEABB HA IMPULSAT PER LLUITAR CONTRA EL MALBARATAMENT ALIMENTARI