Crònica Jornada #ResAPerdre

#UPCDiàlegs Agroalimentaris. Amb el Malbaratament Alimentari no tenim #ResAPerdre

Les pèrdues i el malbaratament alimentari són una conseqüència sistèmica del sistema alimentari globalitzat actual, que arriba a la dimensió anual d'un terç dels aliments produïts pel consum humà perduts o malbaratats al llarg de la cadena.

El dijous 11 de febrer vam celebrar la Jornada Amb el Malbaratament Alimentari no tenim #ResAPerdre, jornada virtual organitzada en el marc del cicle d’UPC Diàlegs Agroalimentaris i de la càtedra UPC-Mercabarna per la Lluita contra el Malbaratament Alimentari impulsada per l'Escola d'Enginyeria Agroalimentària i Biosistemes de Barcelona (EEABB).

La Jornada va comptar amb la col·laboració de moltes empreses i institucions: Generalitat de Catalunya. Departament d'Agricultura Ramaderia, Àrea Metropolitana de Barcelona, Barcelona Capitalitat de l'Alimentació Sostenible, Pesca i Alimentació, IRTA-Institute of Agrifood Research and Technology, Ecomaresme - Ple de Verd, Nutrició Sense Fronteres, Diomcoop (Cooperativa d'iniciativa social), Banc dels Aliments, Espigoladors, Plataforma Aprofitem els Aliments, Imperfectus, Too Good to Go, Institut Municipal de Mercats de Barcelona, Mercat de Lesseps - Parada Sílvia Manzano, Obrador de galetes El Rosal, Campos Estela, Kopgavà, El Rebost Solidari, Grup de Recerca UPC_IRTA Centre de Recerca en Economia i Desenvolupament Agroalimentari (CREDA), Grup de Recerca de la UPC sobre la cadena de Subministrament i Direcció d'Operacions (SCOM), Grup de recerca de la UPC en materials polimèrics polifuncionals (POLY2) i la Spin-off de la UPC Bio2Coat (Food preservation Technology).

L'objectiu de la UPC, com va manifestar el nostre Rector en Francesc Torres i el Vicerector en Jordi Berenguer, és ampliar la col·laboració, amb les entitats i empreses transferint el coneixement de la UPC per lluitar contra el Malbaratament Alimentari.

A nivell de formació, l'Anna Gras, directora de l'Escola d'EEABB que actuava com amfitriona, va confirmar el compromís d’incloure la prevenció de les pèrdues i el malbaratament alimentaris en la formació de les enginyeres del futur.

La lluita per al malbaratament alimentari és clau per assolir sistemes alimentaris justos i sostenibles. Cal tenir en compte que tant els nutrients com de recursos invertits en la producció, distribució i consum generen un gran impacte ambiental, social i econòmic que cal adreçar.

En el marc de la Jornada es va inaugurar la Sala UPC-Mercabarna per la lluita contra el malbaratament alimentari a l’EEABB i també es va fer estrena el reportatge #ResAPerdre on es visibilitza solucions davant del malbaratament i ofereix un diàleg amb una visió àmplia i fonamentada.

Us animem a compartir-ho per assolir, entre totes, l'Objectiu de Desenvolupament Sostenible de reduir a la meitat el malbaratament per càpita l'any 2030. Tots hem de posar el nostre gra de sorra!