Presentació projecte Agreen

22/05/2024

Demostrar el potencial de l’ús directe de l’aigua regenerada en l’agricultura

El centre específic de recerca Agrotech de la UPC treballa en un projecte pilot per demostrar el potencial de l’ús directe de l’aigua regenerada en l’agricultura a l’entorn metropolità, de cara a reduir la dependència de recursos hídrics convencionals. La iniciativa, impulsada per Aigües de Barcelona, s’ha presentat en una jornada el 17 de maig, a l'Agròpolis.

El projecte pilot Agreen, impulsat per Aigües de Barcelona, el desenvolupen les investigadores Núria Carazo, Lydia Serrano i Elena Sánchez, del centre específic de recerca Agrotech de la Universitat Politècnica de Catalunya - BarcelonaTech (UPC) i professores de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona  (EEABB). La iniciativa es duu a terme a l’Agròpolis de Viladecans, un espai experimental situat Viladecans i orientat a la docència, larecerca i la innovació, que forma part del campus del Baix Llobregat de la UPC.

En períodes de sequera com l’actual, i tenint en compte l’emergència hídrica estructural que pateix la conca mediterrània i, per tant, l’àrea metropolitana de Barcelona, és imprescindible disposar de nous recursos i reserves d’aigua a través de solucions mediambientals sostenibles.

El projecte pilot Agreen evidencia el potencial de l'aigua regenerada en l’agricultura, com a solució que permet reduir la dependència dels recursos hídrics convencionals, fomentar la sostenibilitat hídrica territorial per fer front a períodes de sequera i millorar els indicadors de neutralitat ambiental i circularitat del territori.

La iniciativa vol servir als agricultors a adaptar-se al canvi climàtic, contribuir a la seva resiliència i mantenir la seva competitivitat en el mercat. Per demostrar que l’aigua regenerada és segura i que és una solució òptima per garantir una activitat agrícola més resilient i competitiva, s’ha implantat una estació pilot en un hivernacle de l’Agròpolis de la UPC amb diferents cultius experimentals regats amb fins a sis tipologies d’aigües de diferents orígens del Baix Llobregat, entre elles la regenerada.

En el projecte es preveu analitzar la qualitat de l’aigua seleccionada, fer un seguiment del risc microbiològic i químic en funció del tipus d’aigua i monitoritzar les variables agronòmiques dels cultius i del sòl. A més, també es planteja quantificar l’increment de la resiliència de les activitats agrícoles a conseqüència de l'ús de l’aigua regenerada.

El reg agrícola amb aigua regenerada permetrà aportar una aigua de qualitat, segura i de proximitat al sector agrari i garantir la disponibilitat del recurs sense dependre de la pluja en períodes de sequera.

El projecte compta amb les aliances públicoprivades i les sinergies entre els diferents actors del territori metropolità: a més d'Aigües de Barcelona i la UPC, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), els ajuntaments del territori, Cetaqua, el Parc Agrari del Baix Llobregat i l’Institut Agrícola Català de Sant Isidre. La iniciativa, impulsada per Aigües de Barcelona, s’ha presentat en una jornada el 17 de maig, a l'Agròpolis.