Agrotech-UPC

Neix el Centre Específic de Recerca de Tecnologia Agroalimentària de la UPC

El Consell de Govern de la UPC en data 5 d’abril del 2022, ha aprovat la creació d’un Centre Específic de Recerca (CER) en l’àmbit de la tecnologia Agroalimentaria, Agrotech-UPC. El CER Agrotech-UPC neix amb la voluntat de impulsar projectes capaços de ser transformadors pel sector Agrícola i promoure’l cap a una digitalització eficient i efectiva perseguint l’objectiu de produir aliments amb baixa petjada de carboni, baixa petjada hídrica i tendir cap a productes amb ‘zero residus’.

La Universitat Politècnica de Catalunya-UPC com una de les universitats politècniques líders d’Europa, té per objectiu avançar en la investigació, formació i transferència entorn a l’àmbit de les tecnologies Agroalimentàries - Agrotech. El sector agroalimentari es troba en fase de desenvolupament i amb moltes oportunitats de creixement i com a UPC volem facilitar la incorporació de tecnologies i processos tecnològics que el permetin.

La declaració FOOD 2030 de la Comissió Europea, demana als Estats Membres que impulsin la transformació del sistema alimentari promovent i reforçant la investigació i innovació per tenir uns sistemes alimentaris que siguin sostenibles, resilients, responsables, diversos, competitius i inclusius. Es posa de manifest que el nostres sistemes productius no s’ajusten a les necessitats futures i hem de treballar de manera més sostenible, produir aliments saludables i fer-ho afrontant el repte del canvi climàtic. És imprescindible reduir l’ús de recursos, prevenir problemes de salut derivats de la malnutrició i garantir la seguretat alimentària per la població. En conseqüència, en un futur proper el sistema alimentari haurà d’incorporar noves tecnologies i diversificar els sistemes productius, d’acord a diferents objectius. Sistemes convencionals o d’agricultura ecològica en entorns periurbans on es posi en valor la proximitat, han de poder conviure amb sistemes altament tecnificats i també sostenibles, com poden ser les instal·lacions d’hivernacles d’alta tecnologia que permeten assolir rendiments de producció molt més elevats i permeten fer front a les necessitats generades pels canvis demogràfics, socials i ecològics.

La modernització del sector agrícola català és una urgència i especialment en el sector de l’horta, és necessari incorporar i desenvolupar tecnologies en la producció tal i com s’indica en el Pla director de l’horta a Catalunya, 2020 per millorar la viabilitat econòmica de les explotacions. La incorporació de tecnologies emergents al sector podria ser un factor decisiu amb capacitat transformadora i com a impuls per promoure el relleu generacional del sector, incorporant joves amb talent i formats, i fixant població en un entorn rural cada cop més despoblat.

Per tot plegat, el CER Agrotech-UPC es planteja alguns reptes vàlids tant a gran escala com a una escala més local, com són:

• vetllar per la inclusió econòmica de tots els actors del sistema, però especialment per a tots els petits agricultors o empreses familiars agràries,
  • reduir els impactes ambientals derivats de la producció (reduir emissions i potenciar l’estalvi d’aigua),
  • augmentar la producció i assegurar l’accés als aliments a una població creixent i concentrada en entorns urbans,
  • promoure el consum d’aliments saludables i nutritius.

El centre Específic de Recerca Agrotech-UPC neix amb l’objectiu d’acostar la recerca, la formació i la transferència tecnològica al sector agroalimentari. L’horticultura, la digitalització o la sostenibilitat seran alguns dels grans eixos amb el que treballaran els més de 40 investigadors que en formaran part. Enllaç al document de creació del nou CER Agrotech-UPC.

Des del CER Agrotech-UPC es pretén contribuir en desenvolupar tecnologies derivades de la robòtica, la digitalització i les comunicacions que puguin ser adoptades pel sector agroalimentari, també contribuir en generar coneixement en tots els àmbits de l’agronomia, l’alimentació i la biotecnologia aplicada per tal de fer els sistemes més sostenibles i saludables. Valorar l'impacte ambiental de les tecnologies desenvolupades i de les accions que es proposin, a més de desenvolupar projectes sota el paradigma de la circularitat i la sostenibilitat. Amb tot, el CER Agrotech-UPC vol ser una eina nuclear per connectar els nodes de recerca de la UPC per impulsar cerca de solucions sostenibles pel desenvolupament del sistema alimentari, amb especial connexió amb el sistema productiu.

El CER estarà dirigit per Anna Gras professora de l’Escola d’Enginyeria Agroalimentària i de Biosistemes de Barcelona, i també formaran part de l’equip de direcció els professors Oscar Casas i Joan Garcia. Inicialment comptarà amb més de 40 investigadors de 16 grups de recerca UPC, que treballen en àmbits molt diferents però tots tenen en comú que poden traslladar tecnologies i coneixement al sector Agroalimentari.

La presentació oficial del CER es farà el 20 de juny a les 16:30h al Campus de Castelldefels.